fredag 16 januari 2009

En recap

Häromdagen höll jag på att tända eld på hela köket. Jag skulle poppa popcorn och då brukar jag lägga i några stycken i olja och när dom har poppat häller jag i resten. Jag brukar höra tydligt från vardagsrummet när dom poppar men det gjorde jag inte nu och vimsig som jag är glömde jag helt av vad jag höll på med och fastnade i något på TV. Plötsligt känner jag att det luktar och kommer på mig själv, rusar ut i köket och ser hur det bolmar rök ur kastrullen, lyfter på locket, (kanske inte ett smart drag vid detta tillfälle så här i efterhand men va fan vet jag om sånt) tittar ner och ser i en halv sekund att kastrullen är helt svart, sen hinner jag precis backa när det tar eld och lågorna slår upp och blir större och större, dom försvinner upp i fläkten. Nånstans i bakhuvudet säger något till mig att jag inte ska hälla vatten på kokande olja och även om jag hade velat det så hade jag aldrig kunnat ta tag i kastrullen, jag kan inte heller komma åt att lägga på locket. Livrädd som jag är för eld börjar jag istället skrika på min älskling som sitter intet ont anande och pratar i telefon i sovrummet. Precis när han kommer rusande slocknar elden och en otrolig rökutveckling bildas varpå brandlarmet så klart sätter igång. Så jag står och hostar med händerna för öronen (har redan tinnitus så såna höga ljud är rena döden för mina öron) och älsklingen står på en stol och försöker stänga av brandlarmet samtidigt som han försöker hålla för sina öron. Efter att fått tyst på det så inser vi att det knappt går att andas i lägenheten och öppnar alla fönster och dörren och är tvungna att gå ut i trappuppgången för att kunna andas. Jag var mer känslig och fortsatte hosta en lång stund och var tvungen att sitta i fönstret och andas frisk luft och frysa häcken av mig en bra tag efter händelsen. Piew, allt detta för lite popcorn. Som älsklingen förövrigt poppade åt mig efter det. Han tyckte att jag var en aning talanglös. Jag är benägen att hålla med.

5 kommentarer:

Wolfe sa...

Owh shit va scary!! =O Goddamn tur att allt gick bra! Du får fan inte brinna upp! Jag brukar förespråka att poppa popcorn "på riktigt", i kastrull, men i ditt fall kanske du borde gå över till micropopcorn. ;) *ducka*

egarcia sa...

Ja jag har kört micropopcorn senaste åren, kanske ska återgå till det, hmmm

Josefine sa...

oh shit.. verkligen action på hemmaplan. jag hade blivit skräckslagen. storslaget av din kille att fixa popcorn efteråt!

mikebike sa...

tur att allt gick bra. läskigt sånt där... men glöm micro-pop, inget går upp mot riktiga. skaffa en rejäl brandfilt.

egarcia sa...

Miss Muffin: Ja han är rätt storslagen =)

Mike: Ja jag vet, dom riktiga är godast, får kanske skaffa lite koncentration till att börja med ;)