måndag 24 november 2008

Varför slösa pengar på en hands-free??

Såg nåt lustigt idag på väg till jobbet. Hade jag haft möjlighet hade jag fotat det i smyg men det gick inte. På spårvagnshållplatsen i brunnsparken står en muslimsk kvinna med sjal på huvudet och ja, som vanligt klädd i tyg (svart) från topp till tå. Men så ser jag att hon har nåt i sjalen, en mobiltelefon, instoppad mellan sjalen och ansiktet, fastklämd, så går hon med händerna fria...och pratar. Jag tyckte det såg väldigt lustigt ut, smart, men lustigt. Kändes lite som öst möter väst, eller gammal kultur versus ny teknik...

Alltså, jag vet att dom har mobiler i arabländer, men det påminde mig om en dokumentär jag såg en gång om Iran, där en iransk tjej berättade att allt höll på att förändras där men ändå inte, hur den gamla kulturen och traditionerna försöker samsas med det nya. T.ex. får man inte göra vilken musik eller sjunga vad man vill utan att söka tillstånd hos nån myndighet i Teheran och är man tjej får man inte sjunga alls. Samtidigt går mullorna runt med en cheeseburgare i ena handen och en mobiltelefon i den andra.

Jag vet inte vad jag ville säga med detta, det var bara en iaktagelse och en tanke...förresten kunde man ju önska att om vi nu prompt ska trycka på andra länder vår kultur så kanske vi kunde komma med nåt bättre än MacDonalds!?

Inga kommentarer: