tisdag 9 december 2008

Julfest

Igår var det julfest i skolan. Det var mycket trevligt faktiskt. Skolan hade bjudit in en man som heter David Lega att prata och han var helt fantastisk. Han är handikappad och sitter i rullstol, han kan inte använda armarna alls och han har bara 30% rörlighet i benen. En dag när han var 12 bestämde han sig för att han ville lära sig simma och sen slutade det med att han tog otaliga medaljer i Paralympics. Han simmar alltså med 30% rörlighet i benen och sen enbart rygg- och nackstyrka för att hålla uppe överkroppen!? Han kämpade i 4 år för att lära sig att själv ta sig upp ur bassängen. Helt otroligt! Han har uppfunnit en egen rullstol som han cyklar sig framåt i och i den har han "sprungit" Göteborgsvarvet. Inte för att bevisa att han kunde utan för att han och hans vän glömde bort att han var handikappat en nyårsafton kl 5 på morgonen och slog vad. Jag skulle kunna fortsätta babbla på om alla otroliga saker han har gjort men det jag egentligen ville säga är att han var så otroligt positiv och glad och framförallt sjukt rolig. Vi skrattade oss igenom hela hans föreläsning. Han berättade att en av de vanligaste och tråkigaste frågor han får av journalister är "är det inte jobbigt med alla höga trottoarkanter?" och David säger, inte vet jag, jag går väl inte runt och tänker på alla höga trottoarkanter heller, jag letar efter dom låga.

Jag tyckte det var en grym symbolik i det och något en som jag borde tänka på ibland.

Efter det var det middag med klassen och sen hade skolan ordnat en bar och musik och senare på kvällen spelade Barbados. Dom var ju mindre bra för att uttrycka det snällt men det gjorde inget för det var en rolig kväll allt som allt och bäst var David Lega. Dessutom är det ju bara min personliga musiksmak som gör att jag tycker dom är kassa, många andra verkade ha kul så...ibland får man skylla sig själv att man inte är lika lättroad utan står i ett hörn och är svår och funderar på varför folk aldrig bokar rockband.

Inga kommentarer: