onsdag 30 maj 2007

The Pussycat Dolls

Seriöst, jag blir förbannad! Sen när började tjejer vara chauvenister, mot sig själva? Jag tänker på en tv-serie som går just nu som heter Pussycat dolls - the search for the next doll. Bara namnet i sig, jakten efter nästa docka, morr. Nog för att jag alltid tyckt illa om den gruppen men när jag tittade på ett avsnitt av serien så ville jag bara spy. Dom letar alltså efter en ny medlem och tjejerna som söker måste kunna sjunga och dansa men framförallt måste dom vara sexiga och ha bra självförtroende, för det har minsann ALLA tjejerna i gruppen. För att bevisa att de sökande har ett bra självförtroende får dom ställa sig i något som påminner om fönstren i Red Light District i Amsterdam. Där ska dom stå i sexiga underkläder och åla sig som strippor inför publik på en klubb. Och det skulle bevisa att man har självförtroende?? Fyfan säger jag bara. Det värsta är att det är en kvinna som har skapat gruppen och det är hon som hittar på eländet. Dessutom sänds den på en av kanalernas (kommer inte ihåg vilken) så kallade Girlylicious kväll, alltså är programmet menat för tjejer, jag som tjej ska alltså titta på medans andra tjejer åmar sig i underkläder, nätstrumpbyxor och strippstövlar för att komma med i ett band som så uppenbart säljer sin musik enbart genom att anspela på sex!? "I varje kvinna finns en Pussycat Doll." Nej tack!!


Jag är så trött på "förfiningen" som har blivit av allt som har med detta att göra. Det heter inte längre utvikningstjej utan glamourmodell och alla tjejer som håller på med det säger: jag gör det för min egen skull, jag har rätt som kvinna att visa upp mig om jag vill det, jag opererar in fotbollar i brösten för att JAAAG tycker att det är snyggt. Yeah right, fortsätt intala dig det gumman. Till och med Carolina Gynning har ju insett och erkänt att hon hade silikonbröst för männens skull. Pengar och efterfrågan styr, kom inte och påstå att du gör det för din egen skull. Allting är precis som förr, bara att nu är det inte bara männen (inte alla jag vet) som trycker ner kvinnor utan även kvinnorna som trycker ner och förminskar sig själva. Så som kvinnor framställs och framställer sig själva nu förtiden så känns det snarare som att vi går bakåt i tiden än framåt. Så tröttsamt!

3 kommentarer:

Lill-Anna sa...

Ja gud, den serien är ju hemsk!
Pallade väl att se tio minuter, men trailern har ju rullat ett antal gånger :S

/ Anna

Lill-Anna sa...

Ja, gud ja! Den serien är ju hemsk! Pallade väl att se kanske tio minuter av ett avsnitt, men trailern har ju rullat ett otal gånger. Slisk! :S

Anonym sa...

googlade in på din blogg, och kolla upp PCD på nätet. öööörrrgggkkk, h..e så hemskt, och det är tusan inte så snällt detta fenomen, för min 4-åriga dotter dansar redan som en strippa, och jag vet inte hur jag skall bromsa.