onsdag 9 september 2009

Ingen rolig dag alls...

Ska nog hoppa av kursen i Borås! Den var inte alls vad jag hade tänkt mig. Ska det vara så jävla svårt att hitta en kurs som handlar om 1900-talets mode och kläder? Alltid samma visa, antingen handlar det om inredning och möbler, eller som idag, kläder från någon gång innan vår tidräknings början tills 1800-talet, mest höll vi oss dock runt 1400-talet. Tittade i det detaljerade schemat och insåg att det närmsta vi skulle komma 1900-talet var barnkläder(!?) i folkhemmet från något år jag inte minns fram till 50-talet. Föreläsaren var en typisk nördig historiker med medeltidsinspirerad kjol och blus och strumpbyxor med en färg på varje ben, precis som dom hade på medeltiden, speciellt narrarna (eller kanske är det bara så som man uppfattar det på film!?) Sjukt klyschigt i alla fall!

Inte blev det bättre av att man fick noll information om någonting gällande skolan, det var bara hej, börja föreläsningen och sen hej då, lunch. Inget om att det fanns en restaurang i skolbyggnaden t.ex. och inte såg dom till att klassen presenterades för varandra så att man hade någon jävla aning vad folk hette. Kände mig sjukt ensam i den där jävla matsalen eftersom man som sagt inte blivit presenterad för eller hunnit kolla in sina klasskompisar så man hade ingen aning om vilka dom var så fort man hade lämnat klassrummet.

Dessutom blev jag jävligt irriterad när jag frågade om alla böcker som man ska ha på kursen och läraren säger att dom finns att låna på bibblan och jag säger nej, jag satt just och ringde runt till bibliotek igår och det fanns inte en enda. Du menar att dom var utlånade säger läraren! Nej, jag menar att dom inte finns! Jorå det gör dom visst. Vid det här laget lägger sig även den andra läraren sig i. Jo den och den finns visst för den har jag på mitt skrivbord just nu. Kan man tänka att det är just för att den ligger på hennes bord som den INTE finns inne på bibblan kanske? Bara en tanke! Om jag säger att jag ringt till alla bibliotek och böckerna inte finns så är det ju så, jag hittar ju inte på!

Sen säger hon, har du kollat alla universitetsbibliotek också? Jag frågar om inte dom kommer med när man söker på bibliotekssöktjänsten på nätet? Näe det gör dom inte och nu när du studerar på högskolan så ska du ju naturligtvis kolla på universitetsbiblioteken!! JAHAAAA ursäkta mig då att jag aldrig studerat på högskola/universitet innan och inte kan alla regler och knep, det kanske var därför jag frågade! Inte för och bli dumförklarad! Dessutom ringde jag till universitetsbibblan på lunchen och där fanns bara ett ex inne av en av alla böckerna man behöver och den fick man inte boka eller lägga undan så det var ju inte så mycket att hurra för det heller.

Efter allt detta och en sjuuuukt lång eftermiddag med prat om genus och kläddräkter och historia i allmänhet får vi gå genom hela jävla Borås för att kolla på ett gammalt skelett med tillhörande kläder (läs trasiga bruna tygbitar) på ett museum. I vanliga fall gillar jag museum och sånt, missförstå mig inte, men om man förväntar sig en kurs om kläder, designers och mode så känns ett gammalt skelett ganska långt borta från dom förväntningarna!

4 kommentarer:

Maria sa...

Så tråkigt att den inte uppfyllde dina förväntningar!

Boråsbloggarna
http://www.borasbloggarna.se

egarcia sa...

Ja det var tråkigt! Har ni någon grej som känner av när folk skriver något om Borås eller hur hittade ni hit hux flux? *nyfiken*

Helena sa...

OJ! Vilken besvikelse :( Synd att ditt första intryck av högskolemiljön blev så negativt. För mig var det tvärtom, jättepositivt! Kanske inte så konstigt, för vi blev väl mottagna, presenterade, informerade och runtvisade redan första dagen. Hoppas det blir bättre framöver!

egarcia sa...

Ja..trist! Men mina andra kurser känns roliga!! =)Hoppas på att det blir bättre mottagande i Sundsvall i helgen.