onsdag 27 februari 2008

Ledsen och uppgiven

Var på Världskulturmuseét idag med klassen och såg en utställning om miljö och sociala aspekter inom klädbranchen. Jag är redan väldigt miljömedveten och vet redan om många av de sakerna som visades på utställningen men det är ändå så jobbigt att se det och tänka på det. Och lite nytt lärde jag ju mig, det fick inte mig att må bättre. Jag kan verkligen rekommendera att man går dit.

Några tragiska saker att tänka på.

För att tillverka en tredjedels t-shirt krävs 2.557 liter vatten!
En TREDJEDEL!

För att tillverka EN bomullst-shirt krävs lika mycket jord/yta som det blir om man lägger ut 5 lastpallar. På samma yta hade bönderna i utvecklingsländerna kunnat odla 13 kg potatis eller 15 kg ris.

För att tillverka ETT PAR jeans krävs det 12.000 liter vatten.

Folk som tillverkar våra kläder jobbar utan skydd i kemikalier som är farliga, de jobbar upp till 15 timmar om dagen, de jobbar obetald övertid och dom tjänar ca. 90kr i månaden.

I Sverige köper vi 24 kg textilier per invånare och år.

Det som gör mig riktigt ledsen är när det går runt folk på utställningen och skrattar och larvar sig, säger att billig arbetskraft är ju bra osv. Eller det faktum att Världskulturmuseét inte går så bra pga att ingen BRYR sig. Folk ser bara sin närmsta verklighet och inget mer. Bara jag har det bra så..vad kan jag göra..det är väl inte mitt ansvar, osv. Inte konstigt att man tappar hoppet om mänskligheten.

2 kommentarer:

Wolfe sa...

Uhhh... ja det är fett tragiskt det där. Vet du hur det ligger till med hampa? Det är ju miljövänligare (om man ser till gödning och kemikalier osv) och dessutom får man bättre och slitstarkare tyger med det.. men det kanske genererar ännu mindre textilier per kvadratmeter (det måste ju finnas någon kapitalistisk anledning att man använder bomull istället).. vet du något om det?

egarcia sa...

Nä jag vet inte men jag håller helt med, industrihampa, skitbra men säkert finns det nåt kapitalistiskt skäl till att det inte används... =/