fredag 30 oktober 2009

Shit!

Läste precis att det kostar 73.100 kr att ha en helsidesannons i svenska ELLE!!??? Eftersom jag har gjort en analys av ELLE som en skoluppgift har jag räknat sidorna i tidningen och också räknat antalet annonser. Jag har alltid tyckt att det är sjukt mycket reklam i ELLE, det är ju minst 10 helsides-
annonser innan man ens kommer fram till innehållsförteckningen. Men jag har aldrig fattat HUR jävla mycket reklam det egentligen är. Den tidningen jag räknade sidor i bestod av 292 sidor varan 139 sidor var reklam. 139!??? Jag minns inte exakt hur många som var helsides men ändå!! Fatta med 73.100 styck hur mycket pengar det blir!! Dessutom är det ju flera företag som har flera helsidesannonser i samma tidning. Svårt att tänka att någon slänger ut så mycket pengar på några sidor i en tidning medan samma summa pengar skulle förändra hela mitt liv! Eller ännu mer, förändra många många människors liv i ett fattigt land!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmm, pengar ger pengar! det är det svaret jag kan ge dej om varför dom "slänger ut" pengarna. Dom som jobbar som marknadsförare kan (oftast) sitt jobb och det är ju därför man gör reklam. syns man inte finns man inte. man måste ju satsa för att vinna. om du nu pluggar ngt inom detta borde du väl bara älska all reklamen?! det är ju igenom andra man lär sig. sen håller jag med om att det är mycket pengar det rör dig om. men skulle inte vinsten täcka reklamkostnaderna hade man nog slutat för länge sen...

egarcia sa...

Jo alltså, jag fattar ju varför dom gör det, och jag förstår självklart att det säkert är värt varenda öre för dom som gör det annars hade dom väl som sagt slutat. Mina funderingar var mer över pengars värde för olika människor. Plus att jag reagerade på hur mycket pengar själva tidningen drar in om bara en sida kostar så mycket. Och nej man måste inte älska reklam för att man pluggar grafisk formgivning. Det finns mycket grafisk information som måste finnas i samhället utan att man för den sakens skull alltid ska sälja på folk något.