tisdag 16 februari 2010

Arbetslinje till sista blods­droppen

En mycket bra och ganska underhållande krönika om regeringens totalt hänsynslösa syn på sjuka människor!


Å vad glad jag blir när jag hör hur viktigt det är att även de cancersjuka får dra sitt strå till ”arbetslinjen”, regeringen har verkligen lyckats entusiasmera även oss andra som är sjuka.

Tänk så fantastiskt att det sista man ska få uppleva i sitt liv är att gå till arbetet, underbart. När min man levde fick han en hjärtinfarkt, men kom igen och gick tillbaka som fastighetsskötare, året efter fick han sin cancerdom och efter fyra månader avled han.


Tänk om han hade unnats glädjen att få arbeta till slutet, istället för att bli arbetslös på grund av ”arbetsbrist” (apropå att företag ska anställa, eller kanske behålla, folk som är sjuka).

Och å vad han hade uppskattat att få kräkas i toaletten hos någon hyresgäst, om han hann fram dit förstås. Eller trilla ikull i någons lägenhet när han, halvblind av metastaser, inte såg vart han gick. Säkert hade han ändå kunnat hanka sig fram med firmabilen på stan, folk fick väl visa lite hänsyn för sjutton!


Förresten varför hade han inte kunna få morfinet hos en annan hyresgäst, borde inte det gå att ordna, kanske jobbade någon av dem inom sjukvården. Och den palliativa vården kunde väl företagen själva stå för, spruta morfin, trösta och till sist borde vi alla ha den goda smaken att trilla av pinn vid eftermiddagsfikat, ja så man inte bara stämplar ut för tidigt alltså.


Och tänk om det stod lite kistor i förråden då var det bara att tippa ner de som gjort sitt för dagen. Och livet. Vilken samhällsbesparing det här skulle bli.

Förresten borde väl inte sjukhusen belastas överhuvudtaget med folks sjukdomar, kunde inte tandläkaren (han som ska ta blodtrycket numera) även stråla cancerpatienter, jag menar kollar de tänderna med röntgen så varför inte?


Tänk jag ryser av glädje hela jag att alla sjuka ska få återgå till arbetet och ge av sin kraft, till sista blodsdroppen. Bokstavligt talat liksom. Allt för att regeringsrepresentanter inte fattar ett dyft hur det är att bli sjuk och inte orka längre.

Gammal hederlig högerpolitik. Ställer ni upp på det ett varv till svenska folk eller slänger vi ut dem ur Rosenbad 2010?!


Gunnel Malm

Julita



(Lånad från vänsterpress nr 1 2010)


2 kommentarer:

Anonym sa...

http://klamberg.blogspot.com/2010/02/alliansens-socialforsakringspolitik.html

egarcia sa...

Ja jag vet inte exakt vad du ville säga med att lämna den länken, förutom att du inte håller med mig, det förstår jag ju. Men mig övertygar du inte i alla fall...
I och för sig kommer aldrig någon kunna övertyga mig om att högerpolitik skulle vara bra för folk som inte har pengar och är starka och friska. Jag skulle också kunna skriva en lista med siffror och fakta på hur mycket andra saker som blivit sämre sen alliansen vann, och då menar jag så klart sämre för dom som inte är höginkomsttagare. Jag kanske gör det i ett senare inlägg...