lördag 22 september 2007

Regeringens nya budget

Ja vad ska man säga? Det är som det alltid är när dom får makten, ge pengar och fördelar till dom som redan har, gör det jobigt för dom som redan har det kasst. Som det här med deltidsarbetande, nu har jag ju börjat plugga som tur är, men jag arbetade deltid innan och jag kommer säkerligen arbeta deltid igen (eftersom det knappt FINNS några heltidstjänster inom handeln). Men nu ska dom begränsa möjligheterna att stämpla upp resterande när man har deltidsanställning och hittar man inget kompletterande jobb eller ett nytt jobb så får man helt enkelt finna sig i att leva på en deltidslön. Jag skulle vilja se regeringen leva på en deltidslön.

Tror dom att man bara är lat för att man jobbar deltid? Tror dom att man inte går och önskar och väntar på att man äntligen ska få fler timmar på sitt jobb? Tror dom att man inte försöker få "kompletterande" arbete för att täcka upp sina timmar? Men förstår dom egentligen hur svårt det är?

-Mitt schema ser ut såhär ungefär fast det ser olika ut varje vecka. Denna vecka arbetar jag måndag, tisdag, onsdag, ledig torsdag och freadag men jobbar helgen. Nästa vecka är jag ledig måndag och tisdag, arbetar onsdag, torsdag, fredag och är ledig helgen, har ni något just dom dagarna jag inte jobbar?

-Nähe inte det!

Det är väl inte så jävla konstigt att man inte hittar ett till jobb som passar in med ens nuvarande schema!! Men det fattar ju tydligen inte dom. Alla deras åtgärder genomsyras av åsikter om att arbetslösa har valt att vara det, att dom är lata och borde rycka upp sig, ta vilket skitjobb som helst med vilken skitlön som helst, annars straffar vi er. Eller om vi straffar dom arbetslösa tillräckligt mycket och gör det ännu jobbigare för dom så kommer det automatisk bildas nya jobb. Ursäkta om jag inte ser logiken!

Jag läste i nån tidning att finansminister Borg ALDRIG har varit långtidsarbetslös.

"Jag har alltid haft turen och förmånen att ha ett arbete"

Han har med andra ord inte ens varit arbetslös överhuvudtaget. Så han vet alltså inte ett skit om hur det är.

Det finns mycket mer jag skulle vilja säga om budgeten men jag orkar inte ens, känner mig uppgiven.

2 kommentarer:

Wolfe sa...

På dom bara! I got yo back!
*fist inna di air*

JuliaGusti sa...

Håller med helt!
Börjar känna lite oro inför min kommande fajt med akassan. Men hoppas det löser sig...