tisdag 6 april 2010

Uppdrag granskning

Sitter och kollar på en avsnitt som jag spelat in om en tjej som anmält en kille för våldtäkt på en skoltoalett och det har skapat massa debatt för att det är väldigt många som inte tror henne. Jag vet inte mycket om historien sen innan. Jag vet inte varför så många inte tror henne. Killen har blivit dömd och har erkänt på en inspelning men ingen tror tjejen ändå och alla tror att han är oskyldig. Både vuxna och ungdomar har startat Facebookgrupper och bloggar där dom kastar skit på flickan. Och då menar jag riktigt vidriga kommentarer och rena hot. Alla hennes vänner har vänt sig emot henne. Personalen på fritidsgården har bestämt sig för att vara "neutrala" och tycker synd om både tjejen och killen. Skolan har också hållit sig neutrala och inte tagit ställning. Killen har besöksförbud men ändå bjuder en präst in killen på flickans skolavslutning (som tur är tjejen bortrest fast det visste ingen om innan) där delar killen ut blommor och alla applåderar och prästen tycker att det var en fin demonstration. Samma kväll våldtar killen en till tjej. Uppdrag granskning frågar prästen vad han känner då? "Ja man tycker ju så synd om killen...." Efter en för lång paus säger han, ja om tjejen också...

Den första våldtagna tjejen har nu varit tvungen att flytta från sin hemstad.

En av dom vuxna kvinnor dom pratar med i telefon i programmet, som inte heller tror på flickan, säger:

"Jag tycker allting låter så luddigt. Bara det att en kille kan tvinga en tjej att suga av honom, om man säger så...det kan ju liksom inte fungera, det måste ju bara vara att bita ifrån, tycker man som vuxen"

VA FAN lever hon i för verklighet???

En hel värld av vuxna sviker dom här tjejerna och drar med sig ungdomarna.

Det är bland det vidrigaste jag har sett.

Inga kommentarer: