tisdag 30 oktober 2007

Dåliga dåliga jag...

Så jävla längesen jag skrev här nu, om jag någonsin hade några läsare så har jag väl definitivt tappat dom nu. Nåja, jag skriver väl ändå mest för min egen skull. Anledningarna till att jag varit dålig på att skriva är dels att jag har så mycket i skolan hela tiden, dels att jag har varit i Barcelona igen och dels för att fucking Facebook tog över mitt liv ett tag. Nu har jag lugnat ner mig dock, har märkt en viss tendens med det stället och det är att när man fått friend requests från de man förväntar sig och själv har hittat ett gäng så stannar det liksom av och sen händer det inget mer, många av dom som vill vara ens "vänner" skriver inte ens nånting till en. Dom verkar bara vilja ha en som ett nummer på deras lista över vänner. Det där med att ha flest saker när man dör vinner har bytts ut till den som har flest vänner på Facebook vinner som en klasskamrat så klarsynt konstaterade. Jag vet inte om jag vill vara med och leka den leken.

Dessutom, efter att ha fått reda på vad det stod i det där avtalet man godkände men aldrig läste. Det där avtalet där man ger upp rättigheterna till sina egna bilder, texter och meddelanden och godkänner att Facebook kan använda dom till vad dom vill och för alltid. Efter det kan jag säga att jag och min hobbyparanoida hjärna har satt igång en hel del diskussioner med varandra.

Jag menar, vad ska dom använda den infon till förutom att skicka riktad reklam? Ska dom sälja infon till nån? Till nån som kanske vill kartlägga folks åsikter eller vilka dom umgås med? Det fanns ju faktiskt en tid (och det pågår säkert fortfarande mer än vad man tror) då folk registrerades för sina politiska åsikter t.ex. Just nu kanske inte det spelar nån roll vart jag står eller vad jag tycker men man vet ju aldrig vad som kommer hända i framtiden. Så som världen ser ut idag så vet man ju inte vem som kan knacka på dörren om man råkar uttala sig negativt om fel person. Kanske mer troligt i USA men i alla fall....man vet aldrig.

Nä, jag är inte så förtjust i tanken att jag inte har rätt att bestämma över mina egna konversationer och bilder. Kanske ska gå ur Facebook helt enkelt.

En till sak jag inte gillar är att folk helt skamlöst lägger ut bilder på mig som jag inte kan göra något åt. Jag är jävligt noga med vad som kommer ut om mig på internet (speciellt personlig info) men på Facebook tappar man helt kontrollen. Dessutom tycker jag att det är ohyfsat att bara tömma ut varenda halvkass bild man har tagit med sin digitalkamera och lägga på Facebook. Jag väljer jävligt noga vilka bilder jag lägger ut, har jag tagit fula bilder på folk så lägger jag inte ut dom helt enkelt.

2 kommentarer:

Lina sa...

Jag håller helt och hållet med! Facebook är lite väl skrämmande för min smak! Ha det gott, tycker om att läsa din blogg. Skriver roligt =) MVH Lina

JuliaGusti sa...

Jaa, håller med. jag är väl en av dem som inte orkade läsa igenom det där licensavtalet... Känns som att ens bilder vill man ju gärna behålla kontrollen över.

Och ja. Det där med fula bilder. Så himla onödigt.